Γιατί είναι σημαντική η πίεση του κλιματισμού;

Το σύστημα κλιματισμού βασίζεται στο κύκλωμα ψυκτικού μέσου, το οποίο υποβάλλεται σε διαδικασίες συμπίεσης και διαστολής, ακολουθούμενες από ανταλλαγή θερμότητας. Η πίεση του συστήματος παίζει καθοριστικό ρόλο στην ορθή λειτουργία αυτών των διεργασιών. Πολύ υψηλή πίεση μπορεί να οδηγήσει σε υπερθέρμανση του συστήματος, βλάβη του συμπιεστή ή του συμπυκνωτή. Η πολύ χαμηλή πίεση έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της ψυκτικής ικανότητας και μπορεί επίσης να προκαλέσει την εισροή αέρα ή υγρασίας στο σύστημα, οδηγώντας σε διάβρωση και άλλες βλάβες.
Η πίεση του συστήματος κλιματισμού εξαρτάται από τον τύπο του ψυκτικού μέσου (R134a ή R1234yf), τη θερμοκρασία περιβάλλοντος και το φορτίο του συστήματος (π.χ. ταχύτητα ανεμιστήρα).

Ενδεικτικές τιμές πίεσης:

(πλευρά χαμηλής πίεσης – μετά τη διαστολή του μέσου):
Σε θερμοκρασία περιβάλλοντος 20-25°C: 1,5-2,5 bar.
Σε υψηλότερη θερμοκρασία (30-35°C): 2,0-3,0 bar.

Υψηλή πίεση (πλευρά υψηλής πίεσης – μετά τη συμπίεση του ψυκτικού μέσου):
Σε θερμοκρασία περιβάλλοντος 20-25°C: 8-12 bar.
Σε ζεστό καιρό (30-35°C): 12-17 bar.
Αξίζει να θυμάστε ότι οι παραπάνω τιμές ενδέχεται να διαφέρουν ανάλογα με τις προδιαγραφές του οχήματος και τον τύπο του συστήματος κλιματισμού.

Τι σημαίνουν οι λανθασμένες τιμές πίεσης;

1. Πολύ υψηλή πίεση στο σύστημα υψηλής πίεσης:
Αιτίες: περίσσεια ψυκτικού μέσου στο σύστημα, μπλοκαρισμένος συμπυκνωτής ή ανεμιστήρας ψυγείου και ανεπαρκής μεταφορά θερμότητας στο συμπυκνωτή.
Συνέπειες: Υπερφόρτωση του συμπιεστή, κίνδυνος βλάβης στα εξαρτήματα του συστήματος.

2. Πολύ χαμηλή πίεση στο σύστημα υψηλής πίεσης:
Αιτίες: ανεπαρκές ψυκτικό μέσο, διαρροή στο σύστημα και βλάβη του συμπιεστή.
Συνέπειες: Έλλειψη αποτελεσματικής ψύξης.

3. Πολύ υψηλή πίεση στο σύστημα χαμηλής πίεσης:

Αιτίες: πρόβλημα με τη βαλβίδα διαστολής.

Συνέπειες: Αναποτελεσματική ψύξη, υπερβολικό φορτίο στον συμπιεστή, απόφραξη των γραμμών του συστήματος.

4. Πολύ χαμηλή πίεση σε σύστημα χαμηλής πίεσης:

Αιτίες: Διαρροή ψυκτικού μέσου, δυσλειτουργία της βαλβίδας διαστολής και μπλοκάρισμα των γραμμών στο σύστημα.

Συνέπειες: Έλλειψη ψύξης, φραγή του συμπιεστή.

Σύνοψη

Η σωστή πίεση στο σύστημα κλιματισμού ενός αυτοκινήτου είναι το κλειδί για την αποτελεσματική και απροβλημάτιστη λειτουργία του. Τόσο η πολύ υψηλή όσο και η πολύ χαμηλή πίεση μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά τεχνικά προβλήματα. Ως εκ τούτου, η τακτική επιθεώρηση, η συντήρηση και η φροντίδα της στεγανότητας του συστήματος είναι απαραίτητες.